Medzinárodný deň šťastia v PP už po 6. raz
19.3.2024
20. marec si ako deň šťastia pripomínajú krajiny a inštitúcie po celom svete od roku 2013 z iniciatívy OSN. Motto pre rok 2024 znie: „happier together“ – spoločne šťastnejší. V aktuálnej dobe konfliktov a neistôt nám má pripomínať, že k šťastiu máme bližšie, keď sa cítime prepojení s ostatnými a sme súčasťou väčšieho celku.
Tento marcový dátum je výbornou príležitosťou zamerať sa na svoje pocity a zamyslieť sa, aké možnosti zlepšiť život sebe, ale aj ostatným má každý z nás.
Šťastnejší zamestnanci – úspešnejšia firma
Na internete je množstvo štúdií, ktoré sa zamerali na sledovanie súvislostí medzi psychickou pohodou zamestnanca a prosperovaním spoločnosti. Závery sú jednoznačné. Šťastnejší zamestnanec je produktívnejší zamestnanec. Jeho miera angažovanosti, tvorivosti, flexibility, výkonnosti a spoľahlivosti je oveľa vyššia. Samozrejme, šťastie nie je otázkou iba pracovných podmienok, figuruje tu veľa premenných. Avšak každá firma by mala mať na zreteli, že ak sa bude zaujímať o pohodu svojho tímu, táto investícia sa jej vráti. Štúdia univerzity vo Warvicku napr. prináša zaujímavé pozorovanie, že nárast produktivity vplyvom prežívaného šťastia je až 20 %. A 10-ročný výskum oxfordského vedca dokonca tvrdí, že u obchodníkov to spôsobuje až 35 % rozdiel v tržbách.
Otázka teda nie je, či by zamestnávateľ mal venovať pozornosť spokojnosti svojich zamestnancov, ale ako.
5 overených rád, ako budovať šťastnejšiu firmu
Existuje viacero návodov a priorít. Každá firma si svoje ciele môže stanoviť podľa vlastných hodnôt a možností.
Spoločnosť Poradca podnikateľa stavila na týchto 5 princípov:
1. Nebojte sa flexibility a prejavte dôveru
Súčasná technologická doba ponúka nebývalú slobodu využívať nové formy práce. Prečo si ich neosvojiť? Počas pandémie sme si mnohí otestovali prácu na diaľku, málokto však tento trend dokázal rozvíjať aj po návrate do normálu. V PP ostal hybridný režim pracovného času trvalou voľbou a kombináciu home office/kancelária si môžu zvoliť všetky oddelenia. Pravdaže by to nešlo bez nastavenia systému a hlavne súladu: zodpovednosť zamestnanca – dôvera zamestnávateľa. Výsledok? Produktivita práce sa zvýšila a spokojnosť zamestnancov stúpla. Ak sa opýtate ľudí v PP, čo považujú za najväčší benefit, väčšina odpovie, že je to sloboda a dôvera, ktorú získali.
2. Rešpektujte work-life balance
V zamestnaní trávime viac než tretinu dňa. Zodpovedný zamestnávateľ si uvedomuje, že na udržateľný výkon je potrebný dostatočný relax a primeraný priestor venovať sa osobnému životu. Je veľmi dobré, ak má spoločnosť možnosti, ako k aktívnemu oddychu priamo prispieť. Poradca podnikateľa takéto podmienky má. Priamo na prízemí vlastnej budovy sa nachádza rozsiahle wellness centrum, posilňovňa i reštaurácia so špeciálnymi ponukami pre zamestnancov. Benefitom je aj narodeninový deň a tzv. sick days, čiže dni voľna navyše v prípade zdravotných problémov. Zosúladiť prácu so súkromím pomáha i pružný pracovný čas s individuálne voliteľným začiatkom pracovnej zmeny v časovom rozpätí medzi 6.00 a 9.00. A pravdaže už spomínaný režim home office. Súčasťou firemnej filozofie je snaha o „zdravú firmu“. K tomu majú smerovať prednášky o zdravom životnom štýle, podpora boja proti závislostiam, predplatený prístup na známy portál o cvičení, ale napr. aj „jabĺčkový deň“ a podobné príležitostné pozornosti.
3. Rozvíjajte potenciál, podporujte nadanie
Zvyšovanie odbornosti zamestnanca je jedna vec, tá základná a v rýchlo meniacej sa dobe nevyhnutná. Čo však taká pomoc pri rozvíjaní soft skills a podpora hľadania vlastného talentu? Poradca podnikateľa na to ide cez zmienený koncept tzv. zdravej firmy. Počas roka organizujeme prednášky a workshopy na rôzne témy. Čoraz viac pri tom využívame potenciál vlastných zamestnancov ako dobrovoľných lektorov. Ide o neformálne vzdelávanie, life-style témy, ale aj možnosť vyskúšať si nejakú výtvarnú techniku či odpozorovať finty pri pečení. S pracovnou náplňou priamo nesúvisia, ale osobnostne obohacujú a prehlbujú vzťahy. Odborné kurzy zamerané na rozvoj osobnosti pre našu firmu zabezpečuje Studio W založené v roku 1990 ako prvá súkromná spoločnosť pre vzdelávanie dospelých, ktoré je v Českej republike dodnes lídrom v tejto oblasti. Zamestnanci PP tak majú príležitosť vyberať si zo širokej ponuky vzdelávania a profilovať sa podľa vlastného uváženia.
4. Snažte sa o priateľskú a pozitívnu atmosféru – prehlbujte súdržnosť
Príležitostí na utuženie tímu nie je nikdy dosť. Využite každú, ktorá sa naskytne. Či už je to večierok, teambuilding v rámci celej firmy, eventuálne len oddelenia, spoločná dobrovoľnícka akcia, pravidelné stretnutie s vedením, alebo spoločné posedenie pri krátkej rannej káve – rozhodujúca je bezprostrednosť a záujem. Fungujúci tím nielenže ľahšie kooperuje a dosahuje lepšie výsledky, ale znamená aj to, že keď sú kolegovia priateľmi, do práce sa tešia a navzájom sa podporujú. A to by chcel asi každý.
V roku 2022 si firma PP nechala vypracovať prieskum spokojnosti zamestnancov, z ktorého vyplynulo, že pre veľkú väčšinu je zdrojom radosti kolektív, v ktorom pôsobia. Takýto výsledok nie je náhodný, je za ním premyslená skladba tímov a komunikačný rámec spoločnej veľkej „PP rodiny“. Posilniť ho majú aj tzv. ambasádorky, ktorých úlohou je ešte viac prepájať ľudí z rôznych oddelení. Hoci vzťahy budú vždy o jednotlivcoch, nastavením štýlu komunikácie sa dá klíma na pracovisku veľmi ovplyvniť.
Smiech do práce patrí. Nebojte sa uvoľniť. Nechajte priechod zábave a tvorivosti. Radosť a pohoda sú dôležité – pomáhajú držať balans. Z času na čas treba prevetrať kancelárie aj hlavy. Poradca podnikateľa pôsobí v serióznej oblasti, rieši presnosť a spoľahlivosť, ale to neznamená, že v ňom neexistuje priestor na hravosť či vtip.
5. Verte vo vyššie ciele
Keď cítime zmysluplnosť práce, viac nás baví. Na to prišli psychológovia už dávno. Čo však vystupuje v súčasnej konzumnej dobe do popredia čoraz výraznejšie, je vnútorná potreba byť súčasťou niečoho väčšieho, čo nás presahuje a čo dáva hlbší zmysel. Hovorí sa o tom ako o ultimátnej podmienke šťastia, ktoré je trvalejšie než nárazová dopamínová radosť. Firma s jasne formulovaným posolstvom získava nástroj, ktorým môže aktivizovať vlastných ľudí a poskytnúť im „vyšší cieľ“.
V Poradcovi podnikateľa je kľúčovým slovom pomoc. Pomoc jednak vo vzťahu ku klientom, ktorí hľadajú rady a riešenia vo svojich profesiách. Ale aj v širšom meradle – pomoc ako postoj k spoločnosti. Podpora škôl, umenia (priamo v budove PP sa nachádza Soho galéria), športu, miestnej komunity a pod.
Súčasťou fungovania PP je od 90. rokov nadácia Rozum a Cit, ktorá sa zameriava na deti v náhradných rodinách a najnovšie aj deti so zdravotným znevýhodnením, ktoré potrebujú špeciálnu animoterapiu. Do aktivít nadácie sa organicky zapájajú i zamestnanci PP. Veľmi obľúbený je napr. predvianočný strom splnených prianí. Každý rok sa kartičky s detskými želaniami rozchytajú hneď na začiatku decembra a prinesené darčeky potešia deti, ktoré žijú v skromných podmienkach.
Pri spoločensky zodpovednom podnikaní je najdôležitejšie, aby išlo o úprimné ciele a ich plnenie firma prijala za vlastné. Žiadny greenwashing. PR kampane ostanú šušťať papierom, ak im neuveria vaši vlastní zamestnanci.
Bonusová rada – šťastie povýšte na firemnú hodnotu
Ak zvážite, že šťastie je parameter, ktorý má cenu sledovať a podporovať, určite nájdete množstvo originálnych príležitostí, ako ho udomácnite vo vlastných analýzach. Začať môžete úplne jednoducho – že sa prihlásite k myšlienke medzinárodného dňa šťastia a prinesiete ho aj k svojim kolegom či známym. Spôsobov, ako vytvoriť dobrú náladu, je veľa. V PP je deň šťastia tiež každý rok iný.
Čo máme pripravené tento tok, prezradila personálna manažérka Miroslava Hubocká:
„Deň šťastia v našej spoločnosti oslávime už po šiesty raz. Tentokrát sme k téme pristúpili cez aspekt telesného zdravia. Keďže máme sedavé zamestnanie, padne nám vhod trochu sa rozhýbať. V pláne máme cvičenie, konzultácie s neurologičkou i fyzioterapeutom, prednášku o tom, ako sa dostať do formy. Pre všetkých máme pripravený aj drobný darček a pohodovú náladu počas celého dňa. Ak chcete vidieť, ako to u nás v tento deň vyzeralo, sledujte naše sociálne siete.“