Poznáme to všetci – málokedy sa pracovná pozícia stretne na 100 % s profilom uchádzača. Bez adaptácie by to nešlo. Ale ani potom ešte nie je všetko vyhraté. Bez doškoľovania a rozširovania kompetencií by človek už po krátkom čase ustrnul a začal zaostávať. Ako to riešiť? Kontinuálnym vzdelávaním. Akokoľvek náročne to môže znieť, úspešné firmy a úspešní zamestnanci už na túto dráhu nastúpili.
Aj v spoločnosti Poradca podnikateľa si uvedomujeme, že konkurencieschopnosť a dlhodobú úspešnosť na trhu si udržíme len s profi zamestnancami. Bez investícií do skvalitňovania vlastných ľudských zdrojov by sme nevedeli poskytovať profesionálne služby, na ktorých si zakladáme.
Prevádzkujeme odborné weby, organizujeme školenia, vydávame špecializovanú literatúru. Pôsobíme na trhu s informáciami, kde rýchlosť a spoľahlivosť rozhoduje. V takejto klíme vyhrá len „trénovaný“. Otázkou teda nie je, či, ale ako podporiť profesijný rast všetkých členov nášho tímu.
Predstavíme vám spôsoby, ktoré sa nám osvedčili a ktoré sa podľa nás oplatí zdieľať.
Na každom pracovisku sa nájde človek, ktorý vie viac než ostatní. Má iné skúsenosti a vedomosti, môže nimi obohatiť ostatných. Spontánna výmena je fajn, v PP sme sa však zamysleli, ako tomu dať nejakú formu a zabezpečiť, aby sa cenné know-how nestrácalo.
Hoci v rámci kolegiality a dobrých vzťahov vzájomné učenie prirodzene prebiehalo, nebolo systematické. Cítili sme, že by sme ho mali posunúť na organizovanejšiu úroveň. Už pri prednáškach a workshopoch v rámci konceptu Zdravá firma sme objavili mnoho talentov v našom tíme. Mali čo povedať ostatným a svojimi mimopracovnými aktivitami vedeli inšpirovať k novým záujmom aj ďalších kolegov.
V procese oslovovania a prepájania zamestnancov je kľúčová osobnosť našej personálnej manažérky Miroslavy Hubockej. Bez jej osobného poznania všetkých členov našej „PP rodiny“ by nebolo možné vybudovať ani ďalší projekt s pracovným názvom Interná akadémia.
Jednou z najväčších výhod internej akadémie je, že každý zamestnanec má príležitosť nielen získať nové zručnosti, ale aj podeliť sa o svoje vlastné vedomosti a skúsenosti. V atmosfére dôvery, na báze dobrovoľnosti a proaktivity sme rozbehli seriál peer to peer školení. Vytvorili sme na to materiálne podmienky a oslovili ľudí. Počas pracovnej doby sme zorganizovali stretnutia, kde sa riešila konkrétna téma a šikovní ľudia z našich radov zdieľali svoje vedomosti v priateľskej diskusii.
Podarilo sa nám uskutočniť dva celofiremné online meetingy, na ktorých naša kolegyňa, špecialistka na sociálne siete, rozprávala o efektívnom využívaní LinkedInu.
Pre redakciu sme zorganizovali seriál troch školení HTML, ktorý si vyžiadali samotní redaktori. Hoci na administráciu našich portálov používame unikátny redakčný systém vyvinutý na mieru našim špecifickým požiadavkám, zamestnanci majú snahu vidieť aj hlbšie pod povrch a poznať technické súvislosti. Túto iniciatívu sme samozrejme privítali. Navyše keď sme mali k dispozícii kolegov, ktorí ovládajú programovanie a zároveň presne poznajú naše pracovné potreby. Vďaka tomu mohli workshop pripraviť adresne a maximálne prakticky.
Technologicky orientované sú aj minikurzy využívania umelej inteligencie pri práci. Každému oddeleniu postupne prezentujeme možnosti, ktoré AI ponúka práve pre ich pozíciu. Ide nám o zefektívnenie práce, ale aj o celkovú technologickú osvetu. Nie každý má čas a vlohy sledovať trendy, preto je naším cieľom zrozumiteľným spôsobom ich približovať a udomácňovať aj v našich kanceláriách.
V pláne sú aj ďalšie stretnutia, pretože vnútorné kapacity vzdelávania sme ešte zďaleka nevyčerpali. Zároveň máme veľmi dobré ohlasy na takúto formu prepájania ľudí.
Interné vzdelávanie je výborná vec a odporúčame ho každému. Dôležitý je však aj širší prehľad. Sledujeme rýchly vývoj a sme si vedomí, že know-how treba získavať od profesionálov, ktorí sú špičkami vo svojom odbore.
Naše marketingové oddelenie absolvovalo už desiatky školení a konzultácií s poprednými tvorcami modernej tváre biznisu. Sledujeme pribúdajúce možnosti a snažíme sa začleniť ich do budovania ešte prívetivejšieho prostredia pre našich zákazníkov. S podobnou motiváciou pravidelne preškoľujeme aj naše call centrum, ktoré naďalej chápeme ako podstatný prvok našej ľudskej komunikácie.
Odbornosť poradenstva a redakcie zabezpečujeme prostredníctvom množstva webinárov, seminárov a konferencií. Máme veľkú výhodu, že priamo naše Profivzdelávanie organizuje širokú škálu školení s renomovanými prednášajúcimi. Sme teda priamo pri prameni spoľahlivých interpretácií a neraz aj ešte len pripravovaných legislatívnych zmien. Najobľúbenejšie sú vždy prednášky týkajúce sa noviel zákonov. Predsa len – aj tí, ktorí sprostredkúvajú novinky vám, sa s nimi niekde musia zoznámiť.
Poradkyne našej Daňovej a Mzdovej pohotovosti majú okrem toho jeden deň v mesiaci vyhradený na vzdelávanie. Popri svojej mimoriadne náročnej náplni práce, ktorá obsahuje písomné, telefonické i chatové riešenie odborných zákazníckych otázok, natáčanie videoškolení a audioškolení, prípravu online rozhovorov a pod., potrebujú mať priestor aj na vlastné dopĺňanie vedomostí. Vo výsledku to prináša stále nové rekordy v počte vybavených klientov a v ich stabilnej spokojnosti.
Týmito spôsobmi zabezpečujeme, aby zamestnanci mali prístup k najnovším poznatkom a mohli neustále rozvíjať svoje odborné zručnosti. Okrem toho im poskytujeme možnosť zlepšovať aj svoje soft skills. Na ľudský potenciál nahliadame celostne. Snažíme sa poskytnúť čo najširší priestor na hľadanie a rozvíjanie individuálnych silných stránok.
Prostredníctvom spolupráce s našou partnerskou spoločnosťou Studio W máme k dispozícii množstvo kurzov zameraných aj na sebarozvoj. Jedným z nich je napr. tréning prezentačných zručností, ktorý v najbližšej dobe absolvujú operátorky nášho call centra. Chceme, aby sme sa čo najviac vedeli priblížiť klientom, vhodne im poradiť, odprezentovať úžitky produktov, vycítiť ich potreby a ponúknuť optimálne riešenia. Takto dokážeme zlepšovať naše produkty, služby, ale aj komunikáciu.
Máme víziu, plány a hodnoty. Súčasťou každého je učenie/učenie sa. Doba ide veľmi rýchlo a uvedomujeme si, že o úspechu bude stále viac rozhodovať flexibilita a schopnosť pracovať s informáciami. Našťastie máme zamestnancov, ktorým je vzdelávanie prirodzené. Od začiatku bola súčasťou nášho modelu samostatnosť a zodpovednosť na jednotlivých pozíciách. Takíto ľudia, zvyknutí pracovať na sebe, prirodzene chápu potrebu stále sa niekam posúvať a netreba ich veľmi presviedčať. Otázkou bolo len to, aké formy im poskytnúť. To vlastne zvažujeme aj naďalej. Komunikujeme a hľadáme stále nové modely.
Vnímame, že školeniami v najrôznejších podobách prispievame nielen k vedomostnému rastu, ale aj k pevnejšej tímovej spolupráci. V inovatívnom prostredí sa viac darí kreativite.
V Poradcovi podnikateľa je vzdelávanie nutnou podmienkou úspešného fungovania. Vedeli by o tom veľa hovoriť naše poradkyne z Daňovej a Mzdovej pohotovosti, redaktorky, dievčatá z nášho Profivzdelávania, grafici, marketéri, operátorky call centra, účtovníčky a mnohí iní, vrátane manažmentu.
Sme veľmi radi, že v Poradcovi podnikateľa sa stretli ľudia, ktorí neustále vzdelávanie vnímajú ako výzvu, nie ako prekážku. A ktorí v sebe odhaľujú stále nové schopnosti. Rastieme tým spoločne.
Poradca podnikateľa – inšpirujeme, podporujeme, pomáhame.