Od rodinnej tradície k digitálnej budúcnosti



14.10.2024

Cesta spoločnosti Poradca podnikateľa začala už v roku 1990 s víziou poskytovať podporu podnikateľom, ktorí sa potrebovali orientovať v právnych a podnikateľských otázkach. Za zakladateľom, Maximiliánom Málikom, stál nielen bohatý právny základ, ale aj prirodzená ochota pomáhať tým, ktorí sa strácali v novovznikajúcich predpisoch a zákonoch.

Časopis Poradca podnikateľa, ktorý vytvoril, slúžil ako sprievodca v podnikateľskom svete a rýchlo si našiel svoje miesto na trhu. Dnes je jeho značka synonymom kvality a spoľahlivých informácií, čím odráža odhodlanie neustále inovovať a prinášať služby, ktoré podnikateľom uľahčujú prácu.

Prvým krokom k vášmu podnikaniu bol časopis, ktorý vydal ešte váš otec. Mohli by ste nám priblížiť, o čom bol a ako ovplyvnil začiatky vašej spoločnosti?

Cesta spoločnosti Poradca podnikateľa začala v roku 1990. Môj otec, Maximilián Málik, bol zapálený človek. Ako právnik sa vyznal v zmenách, a preto k nemu mnoho ľudí prichádzalo s prosbou o radu, keďže sa nevyznali ani v zákonoch, ani v podnikaní. Okamžite tak našiel miesto na trhu s produktom, ktorý ľudia potrebovali. Vysvetľoval zákony, čo vyústilo až do prvého časopisu s názvom Poradca podnikateľa. Už vtedy použil inovatívny dizajn, zložený z dvoch písmen „P“. Tento dizajn bol funkčný a prevratný a stal sa základom krásneho loga PP.

Keďže začalo vznikanie podobných časopisov, ako riaditeľ Poradcu podnikateľa som sa zaoberal otázkou, ako z toho spraviť značku. V roku 1992 som vytvoril vlastné distribučné kanály a priniesol inovatívny marketing – či už v podobe vlastnej billboardovej spoločnosti alebo call centra, prostredníctvom ktorých sme oslovovali priamo zákazníkov. Za 3 roky sme vybudovali značku. Otec priniesol produkt, ja značku, marketing, distribúciu a ľudí. Boli sme naozaj skvelý tím a vzájomne sme sa dopĺňali.

Aká bola vaša pôvodná vízia, keď ste zakladali spoločnosť Poradca podnikateľa? Ako sa táto vízia vyvíjala v priebehu rokov?

Ako väčšina začínajúcich podnikateľov, bol som veľmi mladý a neskúsený, avšak dynamický a húževnatý, pretože šport ma formoval. Vedel som však jedno – musíme byť najlepší a výnimoční. Tam, kde sa ostatné firmy hrdo búšili do pŕs, že sú vydavateľstvom, my sme sa stali špičkovou marketingovou a obchodnou spoločnosťou, ktorej koníčkom bolo vydavateľstvo. Povýšil som marketing na najvyšší piedestál.

Marketing bol našou mantrou a hneď za ním obchod. Takto sme sa stali jednotkou. Víziu som zjednodušil do 4 slov: Poradca podnikateľa vysvetľuje, komentuje, radí a odpovedá na otázky. To bola tá prevratná služba, ktorou sme sa vyšvihli medzi jedinečné firmy. Nemáme konkurenciu, pretože my len neradíme, ale šijeme odpovede na mieru. Dnes máme stovky tisíc klientov.

Akým najväčším výzvam ste čelili počas vášho podnikateľského života a ako ste ich prekonali?

Prvou výzvou bola úloha stať sa zo špičkovej marketingovej a obchodnej spoločnosti tou najlepšou „personálnou agentúrou“. Pochopili sme, že mať skvelý tím je to najdôležitejšie, a preto sme vyberali našich nových kolegov a spolupracovníkov tak, aby sme sa stali výnimočnou „tlupou lovcov mamutov“. Bola to zmena myslenia – uvedomenie si, že nie sme firma, ale tlupa lovcov mamutov, kde každý má svoje dôležité miesto, aby sme toho mamuta spolu ulovili, a kde sa spoločne rozdelíme, pretože máme hojnosť.

Druhá výzva bol rast firmy. Niekoľkokrát sme museli čeliť rôznym zmenám, ktoré priniesol vývoj na trhu. Asi najväčšou zmenou bolo obdobie internetu, kedy sa papier začal meniť na online. Bolo to v roku 2000, kedy o možnosti transformovať papierové produkty do onlinu takmer nikto ani nechyroval. My sme na to boli pripravení a tento prechod bol zároveň našou treťou a najväčšou inováciou.

V čom vidíte hlavné trendy a zmeny v oblasti podnikateľského poradenstva v najbližších piatich rokoch?

Stojíme na križovatke, kde na ľavej strane stojí ľudský faktor a na pravej strane umelá inteligencia. Je to trend, ktorý valcuje tento svet. Vidíme, ako rýchlo sa vyvíja, ako prichádzajú nové a prepracovanejšie modely – intuitívnejšie a efektívnejšie. Zdalo by sa, že práve tadiaľto vedie cesta a budúcnosť.

Ja však verím v ľudský faktor a v to, že časom bude osobnosť človeka a jeho výnimočnosť žiadaná a hľadaná. A preto, ak vstúpime na túto križovatku, cesta vedie aj doprava aj doľava. To znamená, že si hýčkame ľudský servis a zároveň pracujeme na vylepšeniach na princípe umelej inteligencie, pretože tá sa najlepšie hodí do sveta daní, účtovníctva, verejnej správy a práva.

Ako sa vaša spoločnosť prispôsobila narastajúcemu dopytu po online zdrojoch a digitálnych službách?

Poradca podnikateľa je značka, na ktorú sa dá spoľahnúť, pretože vždy poskytujeme aktuálne informácie, ktoré sú dostupné do 24 hodín. Online svet je pre tento segment veľmi chúlostivý, a preto je naša správnosť informácií výnimočná. Každý, kto sa spojí s našimi dátami, sa nemusí obávať, že sú zastarané.

Na druhej strane ponúkame aj online vzdelávanie, kde zákazníci nemusia chodiť na naše akcie fyzicky, ale môžu si ich vypočuť z pohodlia domova alebo kancelárie. To predstavuje obrovskú pridanú hodnotu. Nemusí pri nich stráviť ani celý deň. My ich skomprimujeme do podoby hodinových až dvojhodinových webinárov. K informáciám, ktoré potrebuje, sa vie teda dopracovať veľmi jednoducho a rýchlo.

Online svet je veľmi dobrý aj pre umelú inteligenciu, pretože tá čerpá z dát zo zdrojov, ktorými ju nakŕmia. My však máme svoje vlastné výnimočné dáta, ktoré pre nás vytvorili na mieru tí najlepší autori, lektori aj tvorcovia zákonov. Nie sme tak závislí od ostatných, máme svoje unikátne zdroje.

Čo vás osobne najviac inšpiruje pri vedení spoločnosti? Máte nejaké vzory alebo mentorov, ktorí vás ovplyvnili?

Inšpirujú ma: Výnimočný tím nadaných, kreatívnych, múdrych a láskavých ľudí –  našich „lovcov mamutov“. Neobmedzené možnosti kreativity, aby sme si udržali schopnosť byť originálni. Pestrosť a variabilita, pretože máme širokú produktovú škálu. Súťaživosť, pretože ma baví byť v strehu a udržať sa na špici, nie tým, že kopírujeme, ale tým, že vytvárame vlastný svet a naopak, že ostatní kopírujú nás.

Rád sa vzdelávam, preto som prečítal množstvo inšpiratívnych kníh od svetových osobností v podnikaní a marketingu a navštívil rôzne školenia a kurzy, pričom viaceré som absolvoval spolu so svojimi milými kolegyňami a kolegami.

Z každého som si zobral niečo, čo mi nakoniec pomohlo rozvinúť stratégiu a víziu. To som pretavil nielen do podnikania, ale inšpirovalo ma to natoľko, že som sám napísal niekoľko knižiek, ktoré približujú, ako som ako podnikateľ rozmýšľal, postupoval a ďalej napredoval s firmou, samozrejme spoločne s celým tímom. Už samotné názvy knižiek ukazujú moje zmýšľanie: začnite už! Objavuj radosť, Objav svoje talenty, Ruka Lídra.

Jedným z dôvodov je to, že vo mne neustále drieme fakt, že som učiteľ. A počas celej doby podnikania som ním neprestal byť. Schopnosť podeliť sa o informácie a vytvoriť vysokú pridanú hodnotu. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo vzniklo podujatie DNA Lídra. Je to podujatie, kde sa stretávajú tí najlepší, ktorí niečo zažili, s tými, ktorí sa chcú vzdelávať a ktorí raz, verím tomu, budú vzdelávať ostatných v roli mentorov, pretože ich inšpiruje práve DNA Lídra.

Aký je váš najväčší úspech, ktorý ste dosiahli ako podnikateľ, a čo by ste poradili mladým ľuďom, ktorí sa chystajú vstúpiť do sveta podnikania?

Najväčší úspech je môj osobný nástroj pre rast – princíp Ruka lídra. Ide o metodiku pre osobný rast a napredovanie, ktorým sa riadime aj v Poradcovi podnikateľa. Mladým ľuďom by som odkázal, aby sa nebáli byť kreatívni a riskovať.

S Jurajom Málikom sa môžete osobne stretnúť na podujatí DNA Lídra 2024, 23.10.2024 v Žiline.

Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou prosíme o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie vašich preferencií.
Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne uživateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť váš uživateľský komfort.

Odber noviniek